REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak zaksięgować środki trwałe w całości sfinansowane przez Urząd Pracy

Jak zaksięgować środki trwałe w całości dotowane przez Urząd Pracy?

Jak wykazać zyski i straty ze sprzedaży aktywów

W 2007 roku sprzedaliśmy dwa środki trwałe. Jeden, którego wartość nieumorzona wynosiła 2,5 tys. zł, za 10 tys. zł netto, co oznacza, że zysk z tej operacji wyniósł 7,5 tys. zł. Drugi środek trwały, którego wartość nieumorzona wynosi 9 tys. zł, sprzedaliśmy za 8 tys. zł netto. Na tej operacji osiągnęliśmy więc stratę - 1 tys. zł. Jak wykazać te operacje w rachunku zysków i strat? Czy można wykazać to w jednej pozycji jako zysk ze zbycia niefinansowych aktywów trwałych w kwocie 6,5 tys. zł (7,5 tys. zł - 1 tys. zł)?

Czy jednorazowy przychód ponad 800 000 euro ze sprzedaży środka trwałego zmusza do prowadzenia pełnej rachunkowości

Czy jednorazowy przychód ze sprzedaży środka trwałego w kwocie ponad 800 000 euro powoduje, że jesteśmy zobowiązani do przejścia z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na pełne księgi rachunkowe?

Czy ewidencjonować koszty i przychody nadzwyczajne

Spotkałam się z sytuacją, że jednostka w swoim planie kont nie wyróżnia zysków i strat nadzwyczajnych. Natomiast koszty związane z tymi zdarzeniami ujmuje w pozostałe koszty i przychody operacyjne. Chciałabym się dowiedzieć, gdzie mogę znaleźć przepis, że takie rozwiązanie jest dopuszczalne.

REKLAMA

Jak księgować refundację składek pracowników niepełnosprawnych

Zatrudniamy pięciu pracowników ogółem, w tym dwie osoby niepełnosprawne w stopniu umiarkowanym, emeryta na 3/4 etatu oraz na 1/4 etatu osobę, która jest ponadto zatrudniona na cały etat u innego pracodawcy. Do końca 2007 r. nie płaciliśmy za tych pracowników składek na ubezpieczenie emerytalne, rozliczając je w deklaracji DRA jako finansowane z PFRON i z budżetu państwa. Od 2008 r. przysługuje refundacja składek na ubezpieczenia społeczne pracowników niepełnosprawnych. W jaki sposób można uzyskać tę refundację i jak ją zaksięgować? Czy jest opodatkowana?

Kiedy i jak korzystać z konta 580 "Rozliczenie kosztów produkcji"

Tak zwane konta rozliczeniowe są kontami pomocniczymi. Służą do rozliczenia złożonych transakcji gospodarczych. Takie konta można prowadzić do rozliczenia wynagrodzeń, zakupu, produkcji itp. Ich liczba zależy od charakteru działalności jednostki i uznania kierownictwa.

Czy powstają różnice kursowe od faktur wystawionych przez krajowego dostawcę w walucie obcej

Nasza spółka otrzymała fakturę w walucie obcej od krajowego dostawcy posiadającego decyzję dewizową na prowadzenie z nami takich rozliczeń. Czy przy zapłacie za to zobowiązanie powstaną podatkowe różnice kursowe?

Najnowsze zmiany w sprawozdawczości budżetowej

Minister Finansów rozporządzeniem z 25 stycznia 2008 r. zmienił rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości. Zmiana ta weszła w życie z dniem ogłoszenia, tj. 30 stycznia 2008 r., i ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych w 2008 r. z nielicznymi wyjątkami.

REKLAMA

Jak i kiedy ująć fakturę korygującą koszty zakupu towarów

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zawieram umowy i sprzedaję telefony komórkowe jednego z operatorów sieci komórkowej. Jak mam ewidencjonować zakup i sprzedaż telefonów w pkpir?

Sumy depozytowe - ogólne zasady gromadzenia, przechowywania i zwrotu oraz ewidencji księgowej

Większość jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego gromadzi sumy depozytowe z różnych tytułów. Odpowiedni sposób ich przyjmowania, przechowywania, rozliczania i ewidencjonowania ma wpływ na rzetelność ksiąg rachunkowych w zakresie ewidencji rozrachunków.

Jak ewidencjonować rozliczenie straty podatkowej

W 2006 r. ponieśliśmy stratę podatkową w wysokości 125 000 zł, natomiast stratę bilansową w wysokości 234 000 zł. Stratę podatkową zamierzamy rozliczać poprzez najbliższe możliwe odliczenie od podstawy opodatkowania. Jak zaksięgować rozliczenie straty podatkowej?

Ewidencja otrzymanego nieodpłatnie zadłużonego lokalu

Organizacje pozarządowe, prowadzące działalność społecznie użyteczną na określonym terenie, mają niekiedy swoje siedziby w lokalach pozyskanych od organów samorządu terytorialnego. Jeśli przekazany lokal jest zadłużony i warunkiem przekazania darowizny jest spłata zadłużenia czynszu, mamy do czynienia z dwoma zdarzeniami gospodarczymi: otrzymaniem darowizny, ale również przejęciem długu. Oba te zdarzenia należy odpowiednio rozliczyć w księgach rachunkowych organizacji.

Jak zweryfikować poprawność aktywów w bilansie

Zbliża się termin oddania sprawozdań finansowych, dlatego przedstawiamy materiał, w którym wskażemy, w jaki sposób jednostka powinna dokonać weryfikacji poszczególnych pozycji wykazanych w bilansie z danymi ujętymi w księgach rachunkowych i innych dokumentach.

Inwestycje po sprzedaży trzeba wyksięgować

Kwota uzyskana przy sprzedaży nieruchomości inwestycyjnej stanowi pozostałe przychody operacyjne. Jej wartość księgową ujmuje się jako pozostały koszt operacyjny.

Rozliczenia międzyokresowe czynne i bierne na przełomie roku

Jak prawidłowo zarachować w księgach faktury na koszty pośrednie, np. czynsz, telefony, obsługę prawną? Faktury są wystawione w starym roku obrotowym, a płacone w nowym. Czy księgowanie poprzez konta rozliczeń międzyokresowych jest prawidłowe, czy też fakturę należy zarachować na właściwym koncie kosztów operacyjnych w dniu poniesienia?

Jak zaksięgować zwroty za poprzedni rok

Jak prawidłowo zaksięgować zwrot za rozmowy telefoniczne od pracowników w styczniu 2008 r., w przypadku gdy zwrot ten dotyczy faktury za grudzień? Czy jest to przychód 2008 r. i wpływy z lat ubiegłych, czy może wpływy z lat ubiegłych i zmniejszenie kosztów w grudniu 2007 r.?

Jak rozliczać wydatki związane z korzystaniem z prywatnego telefonu w celach służbowych

Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach handlowców wykorzystują do celów służbowych własne telefony komórkowe. Jaką formę rozliczania tego rodzaju wydatków przyjąć: ryczałt czy zwrot kosztów? Jak to zaewidencjonować?

Jaki kurs należy zastosować do obliczenia limitów

Po jakim kursie należy przeliczyć 5 mln euro dla przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz 2,5 mln euro dla sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego, jeśli spółka podlega badaniu przez biegłego zgodnie z art. 64 ustawy o rachunkowości?

Czy konieczna jest aktualizacja wartości akcji

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą (księgi rachunkowe) posiada akcje w spółce akcyjnej, która nie jest notowana na giełdzie. Zostały one zakupione kilka lat temu. W księgach widnieją w cenie zakupu. Czy należy zaktualizować wartość tych akcji? Jesteśmy informowani przez spółkę o sprzedaży akcji przez innych udziałowców i ceny sprzedaży są znacznie wyższe od pierwotnych cen zakupu. Jeżeli możemy je zaktualizować, to czy może to być np. średnia cena sprzedaży przez innych udziałowców? Jak to zaksięgować?

Zmiany dotyczące sprawozdawczości budżetowej

Z dniem 30 stycznia 2008 r. wchodzi w życie zmiana do rozporządzenia Ministra Finansów z 27 czerwca 2006 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Zmiana ta ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych w 2008 r., z pewnym wyjątkiem dotyczącym sprawozdania miesięcznego Rb-27S i Rb-28S za grudzień 2007 r., sprawozdania kwartalnego Rb-Z i Rb-N za IV kwartał 2007 r., sprawozdania rocznego Rb-WS za 2007 r. oraz sprawozdania rocznego Rb-UZ i Rb-UN.

Na czym polega leasing zwrotny i jak go wykazać w księgach

Leasing, obok kredytu bankowego, jest najpopularniejszym źródłem finansowania działalności jednostek. Jego szczególną odmianą jest leasing zwrotny. Leasing zwrotny ma na celu poprawę płynności finansowej przedsiębiorstwa i uwolnienie zamrożonych środków finansowych. Leasingobiorca odsprzedaje swój majątek leasingodawcy, a następnie korzysta z niego na podstawie umowy leasingu.

Import w księgach rachunkowych

Spółka importuje towary. W jaki sposób zaewidencjonować zobowiązania z tytułu zakupu towaru? Jak należy wycenić wartość towaru przyjętego na magazyn oraz ustalać różnice kursowe? Który dzień należy uznać za dzień poniesienia kosztu: dzień wystawienia faktury importowej przez kontrahenta czy dzień ujęcia faktury w księgach? A może jest to dzień wprowadzenia zakupu do ksiąg, tj. wystawienia PZ? Co należy zrobić w sytuacji, gdy kontrahent wystawia dwie faktury: jedną na potrzeby SAD, drugą w celu płatności, a daty tych dwóch dokumentów nie pokrywają się ze sobą? Spółka ustala różnice kursowe zgodnie z ustawą o rachunkowości.

Termin inwentaryzowania wyposażenia poniżej 500 zł

Jak należy inwentaryzować wyposażenie, które nie jest ujęte w ewidencji księgowej? Zgodnie z zakładowym planem kont, wyposażenie poniżej 500 zł jest ujmowane w ewidencji pozaksięgowej. Czy należy je zatem inwentaryzować co 4 lata (tak zapisano w zakładowym planie kont), czy co roku?

Wpłaconą zaliczkę można skorygować

Jeżeli wpłacona zaliczka przewyższyła wartość dostarczonego towaru brutto, dostawca musi wystawić fakturę korygującą.

Czy należy utworzyć odpis aktualizujący należność

W księgach rachunkowych naszej firmy w należnościach posiadamy fakturę na ok. 2 tys. zł. Faktura została wystawiona we wrześniu, jednak do dziś nie została zapłacona. Niedawno zostało wysłane wezwanie do zapłaty. Czy powinnam utworzyć na to odpis aktualizujący?

Organizacja non profit rozlicza pracowników i współpracowników

Zatrudniając pracowników lub współpracując na podstawie umów cywilnoprawnych, organizacja powinna pamiętać o obowiązkach związanych z rozliczeniem rocznym tych osób. Będąc płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, organizacja w określonych sytuacjach będzie miała obowiązek dokonać rocznego obliczenia podatku lub sporządzić informację o dochodach.

Jak rozliczyć fakturę dokumentującą półroczny najem

W grudniu 2007 r. nasza spółka otrzymała fakturę za najem maszyn budowlanych w okresie 1 grudnia 2007 r. - 31 maja 2008 r. Czy fakt, że usługa będzie wykonywana w przyszłości, ma znaczenie dla możliwości odliczenia VAT z otrzymanej faktury? Czy poniesiony koszt musimy rozbijać na poszczególne miesiące, czy możemy odnieść jednorazowo w koszty w miesiącu otrzymania faktury? Czy to samo rozwiązanie można przyjąć dla celów podatkowych i bilansowych?

Zestaw komputerowy otrzymany w formie darowizny

Jesteśmy jednostką budżetową. W jaki sposób mamy zaksięgować zestaw komputerowy o wartości 2800 zł łącznie, który otrzymaliśmy w formie darowizny na podstawie umowy przekazania? Proszę o podanie sposobu ujęcia tego zestawu na kontach wraz z paragrafami (głównie chodzi o to, czy użyć konta 750 czy 760, i jaki powinien to być paragraf).

Jak ująć w bilansie niedostarczone materiały

Jak należy ująć w bilansie opakowania potrzebne do produkcji, które do końca roku nie zostały dostarczone?

Skutki różnic pomiędzy amortyzacją bilansową i podatkową

Przepisy regulujące amortyzację środków trwałych stanowią znaczną część ustawy o podatku dochodowym. Są one dość rygorystyczne i częściowo różnią się od postanowień uor.

Czym różnią się bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów od rezerw

Nasza spółka dokonuje sprzedaży towarów, na które udziela 12-miesięcznej gwarancji. Czy przewidywany koszt przyszłych napraw powinien stanowić tytuł do utworzenia rezerwy, czy też dokonania biernego rozliczenia międzyokresowego kosztów? W jaki sposób można rozróżnić te dwie kategorie i w jaki sposób wykazywać je w bilansie? Proszę o przedstawienie przykładu sposobu ujęcia oraz rozliczenia kosztów napraw gwarancyjnych w księgach rachunkowych spółki.

Różnice między amortyzacją bilansową i podatkową

Różnice między prawem bilansowym i podatkowym dotyczą w szczególności: wartości początkowej majątku podlegającego amortyzacji, momentu rozpoczęcia amortyzacji, metody amortyzacji, zakresu składników majątku podlegających amortyzacji.

W jaki sposób wykazać VAT do rozliczenia

Gdzie w bilansie powinnam ująć VAT z kont do rozliczenia w następnym okresie. Mamy zarówno wartość podatku należnego, jak i naliczonego?

Amortyzacja podatkowa

Swoboda wyboru metod amortyzacji oraz stawek amortyzacyjnych, dopuszczalna przez prawo bilansowe, w praktyce ograniczona jest przez system podatkowy. Przepisy podatkowe wyznaczają obligatoryjne metody amortyzacji oraz narzucają wysokość stawek amortyzacyjnych, ograniczając tym samym okres i intensywność amortyzowania obiektów majątku trwałego.

Jak poprawnie ująć w bilansie wpłaconą zaliczkę

28 grudnia 2007 r. dokonaliśmy przelewu w euro firmie niemieckiej (dostawcy), na podstawie rachunku pro forma. Do końca roku nie otrzymaliśmy faktury potwierdzającej tę wpłatę. Otrzymaliśmy ją ze styczniową datą wystawienia. Jak w związku z tym wycenić na koniec roku 2007 widniejące w naszej ewidencji kwoty (po stronie Wn)? Czy potraktować je jako naszą należność (choć wpłata dotyczy zobowiązania) i tak wyliczyć różnice bilansowe?

Rozliczenie dotacji w jednostkach samorządu terytorialnego

Przepisy ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (dalej: uofp) określają, że dotacjami są wydatki podlegające szczególnym zasadom rozliczania. Beneficjentem dotacji z budżetu mogą być zarówno jednostki sektora finansów publicznych, jak i podmioty do tego sektora niezaliczane (w tym fundacje i stowarzyszenia), z uwzględnieniem przepisów ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dalej: upp).

Jak ująć w pkpir przecenę towarów i jak je wycenić w spisie z natury

Prowadzę nieduży sklep odzieżowy. W związku z końcem sezonu zimowego zamierzam przecenić ubrania zimowe. Prawdopodobnie za kilka miesięcy w ogóle zlikwiduję działalność. Jak ująć przecenę w pkpir? Czy w remanencie likwidacyjnym będę mogła ująć te towary w obniżonej cenie (te, których nie sprzedam na wyprzedaży), czy też muszę je wycenić według ceny zakupu?

Jakie zasady obowiązują przy sporządzaniu sprawozdania finansowego

Na czym polega zasada wyższości treści nad formą w sprawozdaniach finansowych? Jak należy definiować zasadę ciągłości, kontynuacji oraz współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów?

Czy można zwiększyć wartość budynku

Na początku 2007 roku kupiliśmy budynek. W grudniu w związku z faktem, że ubiegamy się o kredyt, rzeczoznawca wycenił budynek więcej o kilkanaście procent. Czy jako wartość bilansową mogę przyjąć wycenę rzeczoznawcy?

Zamykanie ksiąg rachunkowych jednostki budżetowej

Sporządzenie sprawozdania finansowego poprzedzone jest czynnościami przygotowawczymi w celu zamknięcia ksiąg rachunkowych jednostki budżetowej. Zamknięcie ksiąg rachunkowych polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości dokonywania zapisów w księgach rachunkowych, niezależnie od techniki ich prowadzenia.

Jak ująć zmiany wartości inwestycji krótkoterminowych w księgach rachunkowych

Krótkoterminowe inwestycje finansowe są coraz powszechniejszymi pozycjami w księgach polskich przedsiębiorstw. W swoich zasadach (polityce) rachunkowości jednostki gospodarcze mogą zakładać różne rozwiązania wyceny zarówno na dzień ujęcia, jak i na dzień bilansowy.

Jak ująć w sprawozdaniu koszty mapek geodezyjnych

Firma jest posiadaczem działki budowlanej, na której zamierza wybudować budynek przeznaczony do wykorzystania w działalności firmy. W grudniu otrzymaliśmy fakturę za mapki geodezyjne tej działki. Jak powinnam je zaksięgować i ująć w sprawozdaniu finansowym?

Rozliczenie kosztów działalności, wydatków i nakładów w organizacji non profit

Poniżej przedstawiamy zasady rozliczenia wydatków środków pieniężnych oraz nakładów, a także zagadnienia związane z kosztami podatkowymi.

Amortyzacja księgowa w jednostkach budżetowych

Wartość początkowa środków trwałych - z wyjątkiem gruntów niesłużących wydobyciu kopalin metodą odkrywkową - ulega zmniejszeniu o odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe dokonywane w celu uwzględnienia utraty ich wartości, na skutek używania lub upływu czasu. Odpisów tych dokonuje się, rozkładając w sposób systematyczny i planowy wartość początkową środka trwałego na ustalony okres amortyzacji.

Obliczanie i ewidencja dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Początek roku to moment ustalania prawa i wysokości, a także ewidencji dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Mimo że w każdej jednostce budżetowej wypłaca się ją co roku, trzynastka sprawia jeszcze problemy. Przy jej obliczaniu i księgowaniu trzeba pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

Czy na dzień wydzielenia spółki należy zamknąć księgi rachunkowe

Zorganizowana część spółki akcyjnej została wydzielona i utworzono nową spółkę. Krąg akcjonariuszy pozostał bez zmian. Jak to wydzielenie należy wykazać w księgach? Czy w przypadku wydzielenia istnieje obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych? Czy należy złożyć CIT-8 na dzień poprzedzający wpis do KRS nowej spółki?

Jak ewidencjonować dotację na sfinansowanie bieżącej działalności

Spółka otrzymała dotację, która ma być przeznaczona na finansowanie bieżącej działalności operacyjnej (świadczenie usług). Jak w takim przypadku wygląda ewidencja funduszy? Jakie regulacje spółka powinna wprowadzić, aby prawidłowo kwalifikować wydatki przy rozliczaniu się z dotacji?

Jak ująć w bilansie saldo konta rozliczeń

Fakturę, którą otrzymaliśmy w styczniu tego roku, podzieliłam na koszty 2007 i 2008 roku. Koszty przypadające na ubiegły rok zaksięgowałam w grudniu - strona Wn konta zespołu 4, Ma konto 302 rozliczenie, natomiast w styczniu: strona Ma konta 210 rozrachunki 222VAT i Wn 302 rozliczenie, a także koszty przypadające na 2008 rok Wn konto zespołu 4, Ma konto 302. W związku z tym na koniec grudnia pozostała nierozliczona kwota po stronie Ma konta 302. Gdzie mam ją ująć w pasywach bilansu?

Co zrobić z nieużywanym środkiem trwałym

Znaleźliśmy w magazynie maszyny (środki trwałe), z których już nie korzystamy. Jednak ich części mogą zostać wykorzystane do działających maszyn. Ponieważ części do tych maszyn są drogie, urządzenia z których nie korzystamy nadal stanowią dość dużą wartość. Czy w związku z tym pozostawić te maszyny w księgach rachunkowych (i w bilansie)?

Można ograniczyć koszty publikacji sprawozdań

Publikacja sprawozdania finansowego przez jednostki często wiąże się z koniecznością poniesienia wysokich kosztów. Można tego uniknąć publikując tylko konieczne elementy sprawozdania.

REKLAMA