REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Szkolenie: Jak przygotować się do KSeF?
Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]
KSeF: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć problemów w 2026 roku?
Jak wdrożyć KSeF w biurze rachunkowym
Jak wystawiać faktury ustrukturyzowane i korzystać z KSeF
Krajowy System e-Faktur (KSeF), to centralny, ogólnopolski system teleinformatyczny stworzony przez Ministerstwo Finansów, który w szczególności umożliwia wystawianie, udostępnianie i przechowywanie faktur elektronicznych - faktur ustrukturyzowanych wg. jednolitego standardu w całym kraju. Faktura ustrukturyzowana przyjmuje format xml zgodny ze strukturą logiczną e-Faktury FA(2) opublikowaną w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych (CRWDE) na platformie ePUAP. Od stycznia 2022 roku można korzystać z KSeF dobrowolnie. Natomiast obligatoryjny KSeF ma być wdrożony dla polskich podatników VAT w 2026 roku:
- od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) przekroczyła w 2025 r. 200 mln zł.
- od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.
KSeF w 2025 roku: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć problemów w 2026 roku?
E-faktura od 2026 r.: co oznacza KSeF dla dużych i małych przedsiębiorców?
Terminy wysyłki faktur do KSeF w przypadku awarii
KSeF: czy trzeba przejść z papierowego obiegu faktur wyłącznie na elektroniczny?
KSeF w firmie. Jak e-faktury wpłyną na bezpieczeństwo danych?
KSeF. 1 lipca 2024 r. przedsiębiorcy muszą zrezygnować z papierowych faktur i wprowadzić elektroniczne fakturowanie, ale wiele wskazuje na to, że zwlekają i mogą nie zdążyć z przygotowaniami. We wrześniu wystawiono za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur zaledwie 10 tys. faktur elektronicznych – wynika z danych Ministerstwa Finansów.
W dniu 13 listopada 2023 r. w godzinach od 10:00 do 11:00 odbędzie się webinarium, którego tematem będzie wdrożenie fakturowania elektronicznego i Krajowego Systemu e-Faktur w biurze rachunkowym. Zapraszamy do rejestracji na webinarium.
Częstym błędem na fakturze w naszej firmie jest pomyłka w numerze NIP nabywcy lub jego nazwie czy adresie, który najczęściej jest korygowany notą przez zainteresowanego. Jak to będzie wyglądało, gdy przejdziemy na fakturowanie w KSeF?
Faktury wystawione w KSeF będą dostępne w czasie rzeczywistym dla wszystkich użytkowników systemu.
REKLAMA
Większa część naszych klientów to konsumenci, dlatego całą sprzedaż ewidencjonujemy na kasie rejestrującej. Za pomocą kas wystawiamy również faktury. Jak będzie wyglądała nasza sytuacja w 2024 r.? Czy musimy wystawiać faktury w KseF?
Przedsiębiorcom zostało dziewięć miesięcy na przygotowanie się do korzystania z KSeF (Krajowego Systemu e-Faktur). Jednak Ministerstwo Finansów w dalszym ciągu nie opublikowało rozporządzenia wyjaśniającego ważne techniczne kwestie, jak np. zasady korzystania z kodu QR, niezbędne do przygotowania firmy na obligatoryjne zmiany. W związku z tym przedsiębiorcy obawiają się, że skuteczne przeprowadzenie digitalizacji dokumentów i danych w ustawowym terminie do 1 lipca 2024 roku może być utrudnione lub nawet niemożliwe.
Przepisy o KSeF przewidują sankcje w postaci kary pieniężnej za niedopełnienie obowiązków związanych z powszechnym korzystaniem z systemu.
Uruchomienie KSeF (Krajowego Systemu e-Faktur) ma być tylko pierwszym krokiem na drodze do dalszej cyfryzacji podatków w Polsce. Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że dążyć będzie także do zautomatyzowania rozliczeń VAT i akcyzy.
REKLAMA
KSeF: Terminy wystawiania faktur zaliczkowych
Sprawdź, jakich faktur nie wystawisz w KSeF
Wysłanie do KSeF faktur, które będą dostępne dla prawie wszystkich organów władzy, jest naruszeniem wszystkich podstawowych zasad konstytucyjnych chroniących naszą prywatność i tajemnice gospodarcze – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.
KSeF szansą na zwiększenie przychodów biura rachunkowego?
Od 1 lipca 2024 r. w Polsce obowiązkowy stanie się Krajowy System e-Faktur (KSeF). W życie wejdzie szereg zmian, które mogą wymagać znaczących dostosowań w procesach i systemach informatycznych. Dlatego istotne jest, aby jak najszybciej zainicjować przygotowania do wdrożenia. W tym celu sieć sklepów Auchan zdecydowała się na współpracę z firmą Exorigo-Upos, wykorzystując przy tym jej rozwiązanie SmartKSeF.
E-faktury okazały się skutecznym narzędziem również w takich krajach jak np. Australia, Chiny, Hongkong, Tajwan, Japonia, Korea Południowa, Indie, Brazylia, Chile i Meksyk.
Na konferencji prasowej 26 września 2023 r. Krzysztof Rogowski, Kierownik projektu Krajowego Systemu e-Faktur w Ministerstwie Finansów przedstawił aktualny stan przygotowań do wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSef) i kolejne działania resortu finansów w tym zakresie. Krzysztof Rogowski zapewnił m.in., że w IV kwartale 2023 r. Ministerstwo Finansów udostępni wszystkie akty wykonawcze dotyczące obowiązkowego KSeF i zapewni komplet dokumentacji technicznej KSeF.
Jakie są rodzaje, modele i zasady nadawania oraz odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF)? Wyjaśnia Ministerstwo Finansów. Kto może wystawiać, odbierać i przeglądać faktury w KSeF?
Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR) sprawdziła stan gotowości biur rachunkowych do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Przeprowadzone badanie wyraźnie pokazuje, że biura rachunkowe dostrzegają związaną z nim szanse, ale mają także obawy związane z wdrożeniem KSeF. Jakie aspekty wymagają uwagi zarówno biur rachunkowych, jak i przedsiębiorców?
Kto odpowiada za wystawienie faktury? Osoba która podała dane do faktury, czy osoba, która faktycznie (technicznie) wystawiła ją w systemie? Przepisy posługują się pojęciem „osoby wystawiającej fakturę”. Zdaniem eksperta osoba faktycznie wystawiająca fakturę w KSeF będzie odpowiedzialna za jej wystawienie.
Za niecały rok, od 1 lipca 2024 r. przedsiębiorcy krajowi będą mieli obowiązek wystawiania i odbioru faktur ustrukturyzowanych za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). W ostatnich tygodniach Ministerstwo Finansów poinformowało, że od 1 września 2023 r. w KSeF zacznie obowiązywać nowa, druga struktura faktury elektronicznej. Ekspert Symfonii wyjaśnia, jak przedsiębiorcy powinni prawidłowo korzystać z nowego wzoru dokumentu.
Od 1 lipca 2024 roku KSeF obowiązkowy dla podatników VAT. Podatnicy zwolnieni podmiotowo lub przedmiotowo będą zobowiązani do uczestnictwa w KSeF od 1 stycznia 2025 roku. KSeF co do zasady obejmie transakcje B2B, poza KSeF pozostaną transakcje B2C.
REKLAMA