REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Nowa data startu obowiązkowego KSeF na przełomie kwietnia i maja 2024 r.
Minister finansów: w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF
Nowe zasady korzystania z KSeF od 1 lipca 2024 roku. Jest już projekt rozporządzenia. Co się zmieni?
Wdrożenie obowiązkowego KSeF – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów
Krajowy System e-Faktur przystosowany do nowej e-faktury FA(2)
Token KSeF. W jaki sposób go uzyskać? Jak unieważnić token?
Bilety jednorazowe (kolejowe, lotnicze …) bez obowiązku wystawiania faktur w KSeF
KSeF a tajemnice handlowe podatników
Faktura ustrukturyzowana nie jest dokumentem handlowym
Jak wdrożyć KSeF w biurze rachunkowym
W jakich przypadkach stosowanie KSeF nie będzie konieczne
Jak wystawiać faktury ustrukturyzowane i korzystać z KSeF
Sprawdź, co wiesz o Krajowym Systemie e-Faktur. Odpowiedz na 25 pytań dotyczących KSeF!
Obowiązkowy KSeF – przygotowania krok po kroku. Jak uzyskać dostęp do KSeF?
Terminy wysyłki faktur do KSeF w przypadku awarii
KSeF: czy trzeba przejść z papierowego obiegu faktur wyłącznie na elektroniczny?
KSeF w firmie. Jak e-faktury wpłyną na bezpieczeństwo danych?
Ustawa o VAT - aktualna wersja ujednolicona
Krajowy System e-Faktur (KSeF), to centralny, ogólnopolski system teleinformatyczny stworzony przez Ministerstwo Finansów, który w szczególności umożliwia wystawianie, udostępnianie i przechowywanie faktur elektronicznych - faktur ustrukturyzowanych wg. jednolitego standardu w całym kraju. Faktura ustrukturyzowana przyjmuje format xml zgodny ze strukturą logiczną e-Faktury FA(2) opublikowaną w Centralnym Repozytorium Wzorów Dokumentów Elektronicznych (CRWDE) na platformie ePUAP. Od stycznia 2022 roku można korzystać z KSeF dobrowolnie, a od 1 lipca 2024 roku KSeF stanie się obligatoryjny dla polskich podatników VAT.
Obowiązkowy KSeF – jak wdrożyć w firmie
KSeF. Wdrożenie w sektorze finansów publicznych
IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
Bramka KSeF BinSoft – program do wysyłki i odbioru faktur z KSeF
MF: Daty wystawienia i otrzymania faktury ustrukturyzowanej mogą być inne
KSeF pomoże, lecz nie wyręczy podatników w archiwizowaniu faktur
KSeF: Spółki wodociągowe, energetyczne i telekomunikacyjne mogą mieć problem
Ministerstwo Finansów informuje, że już teraz (póki co dobrowolnie) mogą z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) korzystać zarówno mikroprzedsiębiorcy, jak i duże firmy. Resort wskazuje, że dostęp do KSEF i wystawianie faktur w tym systemie nie wymaga specjalnego oprogramowania. Można stosować bezpłatne narzędzia (aplikacje) przygotowane przez Ministerstwo Finansów. Dają one możliwość przetestowania e-fakturowania zarówno samodzielnie, jak i z partnerem biznesowym.
Nadal 27 proc. firm nie przygotowało się do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur, który od 1 lipca 2024 roku będzie obowiązkowy dla czynnych płatników VAT – wynika z badania. Dotychczas postępy w kwestii zmiany sposobu fakturowania poczyniły największe firmy. Elektroniczne systemy do fakturowania zintegrowane lub gotowe na integrację z KSeF działają już w co trzecim przedsiębiorstwie zatrudniającym co najmniej 250 osób. Wśród mikroprzedsiębiorców, którzy także są objęci nowymi regulacjami, aż 53 proc. nie wykonało żadnego kroku w kierunku KSeF.
Jestem podatnikiem zwolnionym z VAT, więc obowiązkowy KSeF u mnie od 2025 r. Jak w związku z tym będę od 1 lipca 2024 r. odbierać faktury od podatników VAT czynnych?
Jeśli od lipca 2024 roku nie będzie not korygujących, to jak postąpić (jak skorygować fakturę) w przypadku pomyłki w danych nabywcy lub innych, które do tej pory mogą być korygowane notą?
REKLAMA
Czy jeśli faktura zostanie wystawiona w danym dniu, to od razu trzeba ją wysłać do KSeF? Czy jest obowiązkowy termin wysłania wystawionych faktur w systemie księgowym do KSeF?
Już w połowie 2024 r. wejdzie w życie obowiązek stosowania Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla polskich podatników VAT. Oznacza to brak możliwość wystawienia faktury w inny sposób niż poprzez KSeF w przypadku przytłaczającej większości transakcji innych niż konsumenckie. Dlaczego już? Bo skala wyzwań oznacza, że tego czasu nie zostało już dużo, a same czynności konieczne przed wprowadzeniem ww. obowiązku mogą okazać się bardzo rozbudowane – co przedstawiam poniżej.
Czy data nadania numeru KSeF będzie dla nabywcy datą wystawienia tej faktury?
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa rozpoczynają ogólnopolski cykl spotkań on-line mający przybliżyć główne założenia Krajowego Systemu e-Faktur (w skrócie: KSeF). Jak wiadomo podatnicy mogą już teraz (od 1 stycznia 2022 r.) dobrowolnie korzystać z KSeF. Ale od 1 lipca 2024 r. KSeF stanie się obowiązkowym systemem do fakturowania dla większości podatników VAT. Zdaniem resortu finansów warto już teraz zacząć działać w tym systemie, aby dobrze przygotować się do obowiązkowego e-fakturowania od połowy przyszłego roku.
REKLAMA
W związku z wprowadzeniem obowiązku podawania numeru KSeF w przelewie – czy to oznacza, że faktur ustrukturyzowanych nie będzie można opłacać gotówką?
Czy jeśli zaczniemy dobrowolnie wystawiać faktury KSeF, to dalej trzeba będzie je dostarczać kontrahentom w inny sposób, poza systemem?
Już wkrótce wszystkie firmy będące czynnym podatnikiem VAT zostaną objęte KSeF, czyli Krajowym Systemem e-Faktur. Oznacza to, że od 1 lipca 2024 roku wystawianie faktur za pośrednictwem KSeF stanie się obowiązkowe dla dużej ilości przedsiębiorstw. Niewypełnienie tego wymogu od 2025 roku będzie podlegać karze w wysokości nawet 100% podatku wykazanego na fakturze.
Co będzie w przypadku samofakturowania przez klienta zagranicznego, który wystawia za nas faktury? Czy taki klient również będzie musiał wystawiać faktury w KSeF?
Niemcy i Francja czekają. Holendrzy stawiają warunek. Do 2028 r. wszystkie kraje UE muszą wprowadzić e-faktury.
Jak będziemy wystawiać faktury sprzedaży poza Polskę? Mamy WDT oraz usługi. Czy w związku z tym od 1 lipca 2024 r. faktury będą musiały być wystawiane w KSeF?
Co będzie w sytuacji, gdy klient biura rachunkowego nie zgadza się z fakturą, a księgowa ją pobierze z KSeF? Czy można ją jeszcze anulować?
W tytule niniejszego tekstu przedstawiono tezę zaliczającą się do tzw. oczywistych oczywistości. Aby jakikolwiek dokument mógł wywoływać skutki inter pares, musi być zgodna wola stron, chyba że wynika to z przepisu prawa regulującego wprost stawki cywilnoprawne (ius cogens). Czy takim przepisem jest ustawa o VAT regulujący wystawianie faktur? Odpowiedź jest oczywista: nie, przynajmniej od dnia 1 lipca 2004 r., gdy zaczęła obowiązywać nowa, unijna ustawa z dnia 11 marca 2004 r. – pisze profesor Witold Modzelewski.
KSeF w samorządach. Pomimo obecnych zmian w rządzie, na ten moment aktualne pozostają zapowiedzi Ministerstwa Finansów, że Krajowy System e-Faktur (KSeF) zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 r. Choć docelowo system ma na celu optymalizację procesów, budzi dziś wiele obaw. Z jakimi zmianami muszą liczyć się Jednostki Samorządu Terytorialnego?
KSeF. Większość firm będzie zobowiązania do wdrożenia Krajowego Systemu eFaktur od lipca 2024 r. Czy nowy rząd przesunie ten obowiązek w czasie?
A co z fakturami pro forma? Czy będzie można je wystawiać w KSeF?
Czy obligatoryjny system e-fakturowania przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur będzie dotyczył również najmu prywatnego, gdzie faktury są wystawiane na osoby fizyczne oraz na firmy?
Większość naszej sprzedaży nie jest fakturowana, tylko ewidencjonowana na kasie. Czy do KSeF trzeba będzie wysyłać raporty kasowe?
Na 10 miesięcy przed wejściem w życie obligatoryjnego KSeF, tylko 60 proc. polskich firm widzi potrzebę głębszej digitalizacji, a 38 proc. z nich wykorzystuje w biznesie jedynie podstawowe narzędzia – wynika z badania przeprowadzonego przez ZPP na zlecenie Symfonii. Grupą, która deklaruje najniższy poziom digitalizacji są mikroprzedsiębiorcy – niemal 40 proc. z tej grupy twierdzi, że nie wykorzystuje żadnych narzędzi cyfrowych.
Wspólnota mieszkaniowa nie jest podatnikiem VAT. Czy również ją będzie dotyczył obowiązek fakturowania w KSeF?
Wkrótce przedsiębiorcy staną przed obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). To rewolucyjna zmiana, która wpłynie na każdego, kto prowadzi firmę. Chociaż co do zasady – dostęp do aplikacji rządowej ma być bezpłatny – nie oznacza to, że wdrożenie KSeF nie będzie rodziło żadnych kosztów. Sprawdzamy, jakie wydatki czekają przedsiębiorców w związku z nowym systemem.
A co z fakturami VAT RR dla rolników ryczałtowych? Czy też będą wystawiane w KSeF?
Wprowadzenie obowiązku fakturowania z wykorzystaniem Krajowego Systemu e-Faktur spowoduje, że kolejny istotny obszar życia gospodarczego zostanie poddany cyfryzacji. Zestandaryzowane, elektroniczne faktury, wprowadzane do centralnego systemu przez sprzedawcę i w tym systemie udostępniane odbiorcy, niemal całkowicie wyprą faktury papierowe i faktury elektroniczne wystawione w formie innej niż ustrukturyzowana. Jednak pozbywanie się z tego powodu drukarek z biur byłoby stanowczo przedwczesne. Nawet po wprowadzeniu obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF, te urządzenia wciąż będą przydatne, i to także w obszarach związanych z wystawianiem faktur.
Moment wejścia w życie obligatoryjnego KSeF zbliża się nieuchronnie. Zgodnie z nowelizacją ustawy o VAT obowiązek korzystania z faktur ustrukturyzowanych wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2024 r. dla czynnych podatników VAT, natomiast dla przedsiębiorców zwolnionych z VAT korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur będzie obowiązkowe później tj. od 1 stycznia 2025 r. Zatem KSeF już wkrótce zmieni rzeczywistość rozliczeniową wielu firm i księgowych. Wdrożenie nowej platformy Ministerstwa Finansów wymusi zmiany w obiegu dokumentów księgowych oraz ich dekretacji.
Czy podatnicy prowadzący jednoosobową działalność, zwolnieni z VAT, też muszą korzystać z KSeF? A co ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami?
KSeF: czy istnieje ryzyko podwójnego zafakturowania jednej transakcji?
Świadczymy usługi edukacyjne zwolnione z VAT. Czy również musimy korzystać z KSeF?
Ministerstwo Finansów pracuje nad zmianami w JPK_VAT. Obowiązek wysyłania plików JPK wcale nie zniknie z wejściem w życie systemu KSeF.
Co grozi przedsiębiorcy i biuru rachunkowemu za niestosowanie KSeF?
Chociaż obowiązek korzystania z KSeF, czyli Krajowego Systemu e-Faktur wchodzi w życie dopiero w połowie przyszłego roku, to istnieje ryzyko, że przedsiębiorstwa nie zdążą w pełni dostosować się do nowej rzeczywistości. Proces ten jest znacznie bardziej złożony niż mogłoby się wydawać, a wszelkie opóźnienia będą wiązać się z wysokimi kosztami. Eksperci wyjaśniają, dlaczego właściwe zaplanowanie wdrożenia KSeF jest kluczowe w obliczu nadchodzących zmian.
KSeF. 1 lipca 2024 r. przedsiębiorcy muszą zrezygnować z papierowych faktur i wprowadzić elektroniczne fakturowanie, ale wiele wskazuje na to, że zwlekają i mogą nie zdążyć z przygotowaniami. We wrześniu wystawiono za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur zaledwie 10 tys. faktur elektronicznych – wynika z danych Ministerstwa Finansów.
W dniu 13 listopada 2023 r. w godzinach od 10:00 do 11:00 odbędzie się webinarium, którego tematem będzie wdrożenie fakturowania elektronicznego i Krajowego Systemu e-Faktur w biurze rachunkowym. Zapraszamy do rejestracji na webinarium.
Częstym błędem na fakturze w naszej firmie jest pomyłka w numerze NIP nabywcy lub jego nazwie czy adresie, który najczęściej jest korygowany notą przez zainteresowanego. Jak to będzie wyglądało, gdy przejdziemy na fakturowanie w KSeF?
Faktury wystawione w KSeF będą dostępne w czasie rzeczywistym dla wszystkich użytkowników systemu.
Większa część naszych klientów to konsumenci, dlatego całą sprzedaż ewidencjonujemy na kasie rejestrującej. Za pomocą kas wystawiamy również faktury. Jak będzie wyglądała nasza sytuacja w 2024 r.? Czy musimy wystawiać faktury w KseF?
Przedsiębiorcom zostało dziewięć miesięcy na przygotowanie się do korzystania z KSeF (Krajowego Systemu e-Faktur). Jednak Ministerstwo Finansów w dalszym ciągu nie opublikowało rozporządzenia wyjaśniającego ważne techniczne kwestie, jak np. zasady korzystania z kodu QR, niezbędne do przygotowania firmy na obligatoryjne zmiany. W związku z tym przedsiębiorcy obawiają się, że skuteczne przeprowadzenie digitalizacji dokumentów i danych w ustawowym terminie do 1 lipca 2024 roku może być utrudnione lub nawet niemożliwe.
Przepisy o KSeF przewidują sankcje w postaci kary pieniężnej za niedopełnienie obowiązków związanych z powszechnym korzystaniem z systemu.
Uruchomienie KSeF (Krajowego Systemu e-Faktur) ma być tylko pierwszym krokiem na drodze do dalszej cyfryzacji podatków w Polsce. Ministerstwo Finansów zapowiedziało, że dążyć będzie także do zautomatyzowania rozliczeń VAT i akcyzy.
KSeF: Terminy wystawiania faktur zaliczkowych
Sprawdź, jakich faktur nie wystawisz w KSeF
Wysłanie do KSeF faktur, które będą dostępne dla prawie wszystkich organów władzy, jest naruszeniem wszystkich podstawowych zasad konstytucyjnych chroniących naszą prywatność i tajemnice gospodarcze – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.
KSeF szansą na zwiększenie przychodów biura rachunkowego?
Od 1 lipca 2024 r. w Polsce obowiązkowy stanie się Krajowy System e-Faktur (KSeF). W życie wejdzie szereg zmian, które mogą wymagać znaczących dostosowań w procesach i systemach informatycznych. Dlatego istotne jest, aby jak najszybciej zainicjować przygotowania do wdrożenia. W tym celu sieć sklepów Auchan zdecydowała się na współpracę z firmą Exorigo-Upos, wykorzystując przy tym jej rozwiązanie SmartKSeF.
E-faktury okazały się skutecznym narzędziem również w takich krajach jak np. Australia, Chiny, Hongkong, Tajwan, Japonia, Korea Południowa, Indie, Brazylia, Chile i Meksyk.
Na konferencji prasowej 26 września 2023 r. Krzysztof Rogowski, Kierownik projektu Krajowego Systemu e-Faktur w Ministerstwie Finansów przedstawił aktualny stan przygotowań do wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSef) i kolejne działania resortu finansów w tym zakresie. Krzysztof Rogowski zapewnił m.in., że w IV kwartale 2023 r. Ministerstwo Finansów udostępni wszystkie akty wykonawcze dotyczące obowiązkowego KSeF i zapewni komplet dokumentacji technicznej KSeF.
Jakie są rodzaje, modele i zasady nadawania oraz odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF)? Wyjaśnia Ministerstwo Finansów. Kto może wystawiać, odbierać i przeglądać faktury w KSeF?
Ogólnopolska Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych (OSCBR) sprawdziła stan gotowości biur rachunkowych do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Przeprowadzone badanie wyraźnie pokazuje, że biura rachunkowe dostrzegają związaną z nim szanse, ale mają także obawy związane z wdrożeniem KSeF. Jakie aspekty wymagają uwagi zarówno biur rachunkowych, jak i przedsiębiorców?
REKLAMA