REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak wykazać gwarancję bankową w księgach rachunkowych

Bank udziela nam gwarancji bankowej jako zabezpieczenie należności Agencji Rolnej tytułem umowy dzierżawy z naszą firmą. Kwota zabezpieczenia to 100 tys zł. Czy powinnam wykazać tę kwotę w bilansie?

Jak rozliczać dokumenty SAD w pkpir

Towar handlowy jest kupowany w USA i na podstawie SAD wprowadzam do kolumny 10 pkpir wartość netto + cło. Czy powinnam wyliczać wartość towaru z dokumentu zakupu z USA i księgować w kolumnie 10, a cło księgować w kolumnie 11? Zapłata za towar następuje przelewem przed zakupem. Czy trzeba wyliczać różnice kursowe? A jeżeli tak, to w jaki sposób?

Jak ująć w księgach rachunkowych zadatek na zakup nieruchomości

Osoba fizyczna wpłaciła zadatek na zakup nieruchomości ze środków zgromadzonych na osobistym rachunku bankowym. Następnie otworzyła działalność (wpis do ewidencji działalności) i prowadzi pełną księgowość. Jak zaksięgować w księgach zadatek?

W jaki sposób ustalić wartość odsetek z tytułu nieoprocentowanej pożyczki

Spółka otrzymała pożyczkę od udziałowca. W zawartej umowie strony odstąpiły od naliczania odsetek. W jaki sposób ustalić wartość odsetek dla celów przychodu podatkowego z tytułu korzystania z nieodpłatnego świadczenia (nieoprocentowanej pożyczki)? Jak to zaksięgować i rozliczyć w ewidencji podatkowej?

Jak ująć w księgach rachunkowych wydatki związane z leasingiem samochodów przekazywanych do używania podwykonawcom

Nasza spółka świadczy usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami. Dla celów prowadzonej działalności zamierzamy wziąć w leasing samochody, które następnie przekażemy do używania podwykonawcom, świadczącym na podstawie zawartej umowy przedstawicielstwa usługi na rzecz naszych klientów.

Na jakiej podstawie zaksięgować zakup materiałów biurowych, na które nie ma faktury ani paragonu

Prowadzę działalność gospodarczą (pkpir + VAT). Na bazarze (gdzie są budki i kioski) zakupiłem sporo materiałów biurowych. Sprzedający nie dał mi ani faktury, ani rachunku, gdyż - jak stwierdził - nie prowadzi firmy. Czy mogę ten wydatek ująć w kolumnie 13 pkpir na podstawie dowodu wewnętrznego?

Jak ujmować w księgach dopłaty do kapitału

Dopłaty do kapitału są sposobem na dofinansowanie spółki przez wspólników. Mogą one służyć dokapitalizowaniu spółki lub być przeznaczone na pokrycie straty. Uchwalenie i wniesienie dopłat pociąga za sobą obowiązek ewidencyjny w księgach spółki wnoszącej, jak i otrzymującej dopłaty.

Jak rozliczyć odsetki od kredytu przypadające na wybudowaną i przyjętą do ewidencji środków trwałych część budynku

Zaciągnęliśmy kredyt inwestycyjny na budowę obiektu magazynowo-biurowego. Część magazynową już wybudowano i oddano do używania (uzyskano pozwolenie oraz wprowadzono do ewidencji środków trwałych). Czy odsetki od kredytu przypadające na wybudowaną część budynku powiększą wartość początkową tej części, czy też będą nim dopiero po całkowitym zakończeniu inwestycji?

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia i badania technicznego samochodu wycofanego na cele osobiste

Prowadzę jednoosobową działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych i jestem podatnikiem VAT. W drugim półroczu tego roku mam zamiar wykreślić z ewidencji środków trwałych zamortyzowany samochód osobowy i przeznaczyć go na cele osobiste. W kwietniu muszę wznowić ubezpieczenie samochodu i dokonać badania technicznego. Czy koszty ubezpieczenia i badania technicznego zaksięgować w całości w koszty, a później dokonać częściowej korekty? Czy może w momencie ubezpieczenia i dokonania badania zaksięgować tylko część przypadających kosztów?

Jak ująć w księgach rachunkowych nabycie akcji w przypadku łączenia się spółek

Wszyscy akcjonariusze spółki A sprzedali swoje akcje spółce B (operacja ta dokonywana jest w związku z połączeniem obu spółek). Cena sprzedaży stanowiła równowartość wartości nominalnej akcji nabytych przy utworzeniu spółki A. Jak ta operacja powinna przebiegać w księgach rachunkowych spółki A i spółki B?

Jak ująć nadwyżkę pasywów nad aktywami przy przejściu z pkpir na księgi rachunkowe

Prowadzę działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Od stycznia 2008 r. mam obowiązek założyć księgi rachunkowe. Po sporządzeniu zestawienia aktywów i pasywów okazało się, że pasywa są wyższe od aktywów. Jak należy to wykazać w bilansie otwarcia.

Jak prowadzić księgi pomocnicze dotyczące rozrachunków z pracownikami

Prowadzę od niedawna księgi rachunkowe w spółce zatrudniającej 26 pracowników. Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń są tu księgowane na koncie syntetycznym 230 i nie prowadzi się żadnych kont analitycznych do tego konta. Listy płac naliczane są za pomocą odrębnego programu kadrowo-płacowego. Czy księgowość wynagrodzeń prowadzona jest w sposób prawidłowy?

Kiedy i jak ująć w pkpir zakup materiałów, jeśli faktury wpływają po otrzymaniu towaru

Zwracam się z prośbą o poradę dotyczącą momentu ujmowania w koszty uzyskania przychodu zakupu materiałów. Jesteśmy hurtownią budowlaną prowadzącą podatkową księgę przychodów i rozchodów (metoda memoriałowa). Mam problem z kosztami bezpośrednimi, czyli zakupem materiałów. Często zdarza się, że faktury od naszych dostawców wpływają do nas z opóźnieniem. Kiedy mam ująć w koszty zakup materiałów? Czy w momencie faktycznego zakupu, czy też w momencie wpływu faktury (czasem są to kilkudniowe różnice)? Do tej pory ujmowałam taki koszt w momencie zakupu na podstawie dokumentu PZ, w którym podaję datę faktycznego zakupu (najczęściej jest to data wystawienia faktury od dostawcy) oraz datę wpływu faktury. Czy moje postępowanie jest prawidłowe?

Leasing operacyjny w księgach rachunkowych

Trzy lata temu nasza spółka jawna zawarła umowę leasingu operacyjnego dotyczącą samochodu osobowego. Wartość samochodu zgodnie z treścią umowy wynosi 68 311,48 zł. Przez cały okres obowiązywania umowy wpłacaliśmy opłaty leasingowe - około 1690 zł. Po okresie obowiązywania umowy firma leasingowa wystawi fakturę VAT na kwotę netto 683,11 zł, czyli 1% ww. wartości. Czy ta kwota może zostać uznana za wartość początkową środka trwałego? Czy samochód można jednorazowo amortyzować w miesiącu nabycia? Spółka zamierza samochód sprzedać lub podarować mniej więcej za sześć miesięcy.

Jak ująć w pkpir odszkodowanie i kompensatę

4 października 2007 r. nabyłem samochód ciężarowy o wartości 12 000 zł netto. 17 października 2007 r. przyjąłem go do używania i dokonałem jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Samochód ubezpieczyłem tylko od OC.

Czy instalacja sieci komputerowej zwiększa wartość początkową serwera czy budynku

Spółka modernizuje należący do niej budynek biurowy. Jednym z elementów prowadzonych prac jest zakup serwera oraz instalacja sieci komputerowej. Czy wydatki poniesione na instalację sieci będą stanowić odrębny środek trwały, czy też zwiększą wartość początkową serwera? Od kiedy i według jakiej stawki należy rozpocząć ich amortyzację? Proszę o przedstawienie księgowego ujęcia realizowanej inwestycji.

Jak wykazać w księgach sprzedaż udziałów

Spółka z o.o. posiada w innej spółce 200 udziałów o wartości nominalnej 100 zł. Podjęto decyzję o sprzedaży 100 udziałów. Jak będzie wyglądał zapis tej operacji w księgach rachunkowych?

Reklamacja faktur z poprzedniego roku obrotowego

W lutym 2008 r. spółka z o.o. złożyła reklamację do Telekomunikacji Polskiej SA, dotyczącą jakości usług świadczonych w okresie od lipca 2007 r. do stycznia 2008 r. Reklamacja została uznana. Jak ująć w księgach rachunkowych uznaną reklamację, w przypadku gdy przyznane spółce odszkodowanie zostanie ujęte w fakturze za bieżący okres rozliczeniowy? Jak wykazać ją w księgach, gdy w 2008 r. zostaną wystawione faktury korygujące do faktur wystawionych w okresie od lipca 2007 r. do stycznia 2008 r.? W jaki sposób należy ująć skutki uznania reklamacji przy ustaleniu podatku dochodowego od osób prawnych?

Jak ująć w księgach rachunkowych należność, gdy jej egzekucja okazała się bezskuteczna

Nasza firma oddała sprawę do sądu w związku z niezapłaconą fakturą na kwotę 166 936,20 zł (brutto). Sprawę wygraliśmy. Kilka dni temu otrzymaliśmy postanowienie sądu rejonowego o podziale majątku dłużnika, w którym nie uwzględniono naszej firmy. Komornik poinformował nas, że dalsza egzekucja jest bezskuteczna (brak środków). Jak to ująć w księgach rachunkowych?

Jak zaksięgować środki trwałe w całości sfinansowane przez Urząd Pracy

Jak zaksięgować środki trwałe w całości dotowane przez Urząd Pracy?

Czy powstają różnice kursowe od faktur wystawionych przez krajowego dostawcę w walucie obcej

Nasza spółka otrzymała fakturę w walucie obcej od krajowego dostawcy posiadającego decyzję dewizową na prowadzenie z nami takich rozliczeń. Czy przy zapłacie za to zobowiązanie powstaną podatkowe różnice kursowe?

Jak i kiedy ująć fakturę korygującą koszty zakupu towarów

Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zawieram umowy i sprzedaję telefony komórkowe jednego z operatorów sieci komórkowej. Jak mam ewidencjonować zakup i sprzedaż telefonów w pkpir?

Na czym polega leasing zwrotny i jak go wykazać w księgach

Leasing, obok kredytu bankowego, jest najpopularniejszym źródłem finansowania działalności jednostek. Jego szczególną odmianą jest leasing zwrotny. Leasing zwrotny ma na celu poprawę płynności finansowej przedsiębiorstwa i uwolnienie zamrożonych środków finansowych. Leasingobiorca odsprzedaje swój majątek leasingodawcy, a następnie korzysta z niego na podstawie umowy leasingu.

Import w księgach rachunkowych

Spółka importuje towary. W jaki sposób zaewidencjonować zobowiązania z tytułu zakupu towaru? Jak należy wycenić wartość towaru przyjętego na magazyn oraz ustalać różnice kursowe? Który dzień należy uznać za dzień poniesienia kosztu: dzień wystawienia faktury importowej przez kontrahenta czy dzień ujęcia faktury w księgach? A może jest to dzień wprowadzenia zakupu do ksiąg, tj. wystawienia PZ? Co należy zrobić w sytuacji, gdy kontrahent wystawia dwie faktury: jedną na potrzeby SAD, drugą w celu płatności, a daty tych dwóch dokumentów nie pokrywają się ze sobą? Spółka ustala różnice kursowe zgodnie z ustawą o rachunkowości.

Jak rozliczyć fakturę dokumentującą półroczny najem

W grudniu 2007 r. nasza spółka otrzymała fakturę za najem maszyn budowlanych w okresie 1 grudnia 2007 r. - 31 maja 2008 r. Czy fakt, że usługa będzie wykonywana w przyszłości, ma znaczenie dla możliwości odliczenia VAT z otrzymanej faktury? Czy poniesiony koszt musimy rozbijać na poszczególne miesiące, czy możemy odnieść jednorazowo w koszty w miesiącu otrzymania faktury? Czy to samo rozwiązanie można przyjąć dla celów podatkowych i bilansowych?

Jak ująć w pkpir przecenę towarów i jak je wycenić w spisie z natury

Prowadzę nieduży sklep odzieżowy. W związku z końcem sezonu zimowego zamierzam przecenić ubrania zimowe. Prawdopodobnie za kilka miesięcy w ogóle zlikwiduję działalność. Jak ująć przecenę w pkpir? Czy w remanencie likwidacyjnym będę mogła ująć te towary w obniżonej cenie (te, których nie sprzedam na wyprzedaży), czy też muszę je wycenić według ceny zakupu?

Jak ująć zmiany wartości inwestycji krótkoterminowych w księgach rachunkowych

Krótkoterminowe inwestycje finansowe są coraz powszechniejszymi pozycjami w księgach polskich przedsiębiorstw. W swoich zasadach (polityce) rachunkowości jednostki gospodarcze mogą zakładać różne rozwiązania wyceny zarówno na dzień ujęcia, jak i na dzień bilansowy.

Jak ewidencjonować kredyt na zakup środka trwałego

Spółka zaciągnęła w banku kredyt na zakup środka transportu (naczepy). Bank przyznał kredyt i na podstawie otrzymanej faktury przelał wymaganą kwotę na konto sprzedawcy naczepy, ustanawiając jednocześnie zastaw rejestrowy (sądowy). Co miesiąc bank potrąca z rachunku bieżącego spółki ratę i naliczone odsetki. W jaki sposób należy ująć w księgach rachunkowych takie zdarzenia?

Jak prawidłowo zaksięgować samochód przeznaczony do odsprzedaży

Zakupiliśmy cysternę z przeznaczeniem do odsprzedaży. Ponieważ przed sprzedażą postanowiliśmy wyremontować samochód, zaksięgowaliśmy cały samochód na inwestycje. Firma jest stacją paliw i nie zajmujemy się sprzedażą samochodów, więc jest to przypadek jednorazowy. Czy możemy to zaksięgować na towary do odsprzedaży zamiast w inwestycje. Ujęcie tego samochodu w towarach zamiast w inwestycjach poprawiłoby wygląd rocznego sprawozdania finansowego.

Jak rozliczyć różnice kursowe, jeśli dokonano przedpłaty przed otrzymaniem faktury

Dokonaliśmy przedpłaty dla kontrahenta zagranicznego w walucie obcej z rachunku walutowego. Następnie otrzymaliśmy fakturę. Czy powstałe różnice kursowe będą miały wpływ na podstawę opodatkowania w świetle updof? Jeśli tak, to jak je rozliczyć w pkpir?

Jak ująć w księgach umowę na obsługę serwisową wykonywaną w Polsce na rzecz unijnego kontrahenta

Nasza spółka z o.o. zawarła z kontrahentem z Hiszpanii umowę na obsługę serwisową. Umowa dotyczy napraw dokonywanych w ramach udzielonej gwarancji na urządzenia sprzedawane w Polsce przez hiszpańskiego kontrahenta. Za wykonane w danym miesiącu usługi spółka będzie wystawiać fakturę w euro. Kontrahent podał nam swój hiszpański numer NIP. Gdzie znajduje się miejsce świadczenia tej usługi dla celów VAT?

Jak ujmować w księgach rachunkowych fakturę VAT-marża

Jak zaksięgować fakturę VAT-marża dotyczącą sprzedaży usług turystyki?

Jak ująć w pkpir sprzedaż wyrobów kontrahentowi z innego kraju UE pomniejszoną o skonto

Firma sprzedaje swoje wyroby kontrahentowi z Austrii. Otrzymuje zapłatę w dniu wystawienia faktury pomniejszoną o skonto. Proszę o poradę, jak to powinno być ujęte w księdze przychodów i rozchodów oraz w VAT?

Jak wykazać w księgach zmiany wartości inwestycji długoterminowych

Inwestycje, w tym inwestycje finansowe, są coraz ważniejszymi pozycjami aktywów firm. Coraz więcej przedsiębiorstw korzysta z innych możliwości ulokowania swoich środków pieniężnych niż lokaty bankowe. Tymczasem wycena składników inwestycji często sprawia problemy, mimo że ustawa o rachunkowości dokładnie precyzuje, w jaki sposób należy jej dokonywać.

Jak należy rozliczyć różnice kursowe w księgach rachunkowych

Klient nabył w tym roku towar. 10 proc. wartości faktury zapłacił przed nabyciem towaru w sierpniu, a 80 proc. zapłaty nastąpiło po dostawie w październiku. Czy różnice kursowe powinny zostać rozliczone osobno, tj. dla zapłaconych 10 proc. wartości, a potem dla pozostałej wartości?

Jak ująć w księdze wydatki na eksploatację

Ośrodek szkolenia kierowców na potrzeby szkoleń kierowców wykorzystuje na podstawie umowy użyczenia motocykl. Motocykl jest własnością męża i syna osoby prowadzącej działalność. W jaki sposób rozliczyć koszty zużycia paliwa w pkpir? Czy trzeba prowadzić tzw. kilometrówkę i czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatek związany z opłatą składki OC?

Czy wartość opakowań zabezpieczających materiały zwiększa cenę nabycia

Jesteśmy firmą budowlaną. Prowadzimy pełną księgowość. Kupiliśmy płytki, które zostały przywiezione na palecie (bezzwrotnej). Na fakturze jest wyszczególniona pozycja płytek oraz pozycja palety transportowej. Jak zaksięgować taką fakturę? Czy wartość palety można doliczyć do wartości płytek i zaksięgować razem jako materiały?

Czy można rozliczyć w księdze koszt na podstawie innego dokumentu niż faktura

Prowadzimy firmę w zakresie handlu, która przynależy do grupy handlowej. Grupa przeprowadziła płatne szkolenie naszych pracowników, lecz nie wystawiła faktury, tylko dowód zapłaty KP. Na dokumencie jest dokładnie zapisana nazwa firmy, jej adres i NIP. Czy na podstawie takiego dokumentu możemy zaliczyć zapłatę za szkolenie do kosztów naszej firmy? Podatek rozliczamy na podstawie pkpir.

Jak ująć w księgach rachunkowych wykorzystanie kapitału inwestycyjnego

Przy podziale zysku netto za 2006 rok wspólnicy przekazali 80 000 zł na fundusz inwestycyjny. Fundusz ten był przeznaczony na utworzenie oddziału spółki w innym mieście. Spółka zakupiła środki trwałe o wartości 45 000 zł, które przekazała do oddziału. Przekazano też środki pieniężne o wartości 10 000 zł. Jak zaksięgować wykorzystanie tego funduszu?

Jak rozliczać różnice kursowe, posiadając konto dewizowe

Prowadzimy księgowość w formie pkpir. Posiadamy konto walutowe. Wystawiamy faktury w euro dla klienta z Holandii. Proszę o wyjaśnienie, jak rozliczyć różnice kursowe w momencie przeksięgowania waluty na konto złotówkowe. Czy księguję je w pkpir dwa razy? Pierwszy raz w momencie wpływu na rachunek dewizowy, a drugi w momencie przeksięgowania z rachunku dewizowego na złotówkowy?

Jak w księgach rozliczyć fakturę zakupową

W październiku otrzymaliśmy fakturę zakupową za usługi wykonane z listopada. Jak ją poprawnie zaksięgować? Od razu w październiku na zobowiązania, czy poprzez konto rozliczeniowe z zespołu 3, a potem w listopadzie przeksięgować na zobowiązania za pomocą dowodu księgowego PK. Księgując do października, VAT wprowadzamy do przeniesienia na listopad?

Księgi rachunkowe likwidowanej spółdzielni

Ogłaszając postawienie spółdzielni w stan likwidacji, należy pamiętać o szczególnych wymaganiach, jakie stawia ustawa o rachunkowości (dalej u.o.r.).

Konieczne utworzenie rezerwy

Likwidowana firma musi utworzyć rezerwę na koszty likwidacji.

Jak ująć w księgach rachunkowych wykup licencji

Jak mam zaewidencjonować program komputerowy, który chcę zakupić za kwotę 7 tys. zł netto - wykupienie licencji (sześć lat temu kupiłam taki program w starszej wersji)? Czy jest to środek trwały? Czy amortyzuje się ona w ciągu jednego miesiąca, czy trzeba go amortyzować przez trzy lata?

Jak wykazać w księgach zniesienie współwłasności

Nastąpiło sądowe zniesienie współwłasności pawilonu handlowego. Za uzyskany udział dokonano spłaty dotychczasowego współwłaściciela. Użytkowana dotychczas część pawilonu była amortyzowana na podstawie faktury zakupu, w której wyróżnione były: cena gruntu, cena budynku i naliczony VAT. Obecnie sąd nakazał zapłacić określoną kwotę (bez rozróżniania na ww. pozycje), która została przekazana na wskazane konto. Od jakiej wartości należy obecnie amortyzować nabytą część budynku - od kwoty wskazanej przez sąd? Czy należy rozdzielić ją (zachowując np. proporcje z poprzedniej faktury nabycia współwłasności) na cenę gruntu i cenę budynku i amortyzować tylko wyliczoną w ten sposób wartość budynku?

Akredytywa zabezpiecza płatność

Bank może zabezpieczyć zapłatę przyszłej dostawy w formie akredytywy. Należy ująć ją w księgach na koncie z zespołu 1.

Kiedy zaksięgować fakturę, jeśli przed jej otrzymaniem zapłacono zaliczkę

Prowadzę pkpir. 28 sierpnia otrzymałam fakturę zaliczkową na zakup drewna. Zaliczkę zapłaciłam również 28 sierpnia 2007 r. Towar otrzymałam we wrześniu wraz z fakturą, w której rozliczono zaliczkę. Pozostała część została rozliczona w październiku. Czy całą wartość faktury zaliczkowej mogę zaksięgować jako zakup towaru w sierpniu?

Jak wykazać w księgach przejęte aktywa

Przejęte przez spółkę aktywa netto należy ująć w księgach rachunkowych w wartości godziwej.

Jak zaksięgować umorzenie zobowiązania

Nasza firma zrezygnowała z części zobowiązania w zamian za to, że inwestor zrezygnował z gwarancji danej mu przez naszą firmę na prace, które wykonaliśmy. Nie wystawiliśmy na to żadnej faktury korygującej. Jak w takiej sytuacji zaksięgować umorzenie części zobowiązania?

Jak zaksięgować przewłaszczenie rzeczy

Wpłaciliśmy zaliczkę w kwocie 20 000 zł na wykonanie dźwigu osobowego. Na potwierdzenie tej wpłaty otrzymaliśmy od spółki X fakturę VAT (ze stawką 22%). Spółka X nie wykonała zamówienia w umówionym terminie, tłumacząc się kłopotami finansowo-organizacyjnymi. W związku z tym zabezpieczyliśmy swoje roszczenia z tytułu zwrotu wpłaconej zaliczki wraz z odsetkami na wypadek niewykonania umowy, poprzez zawarcie umowy przewłaszczenia na zabezpieczenie urządzeń produkcyjnych, oznaczonych co do tożsamości.

REKLAMA